Doména

Doména je adresa webu, která se zapisuje do prohlížeče. Doména je pouze jméno, abyste mohli mít fungující web, potřebujete k ní ještě hosting.

Doména II. a doména III. řádu

Doména II. řádu je obvyklá doména - např. mojedomena.cz, mojedomena.com atd. Tuto doménu nelze získat zdarma (výjimkou je případ, kdy je doména zdarma součástí balíčku hostingu, zkrátka vždy budete muset něco zaplatit). Oproti tomu doména III. řádu (nebo také subdoména) vypadá následovně - ja.mojedomena.cz, ty.mojedomena.cz. Doménu III. řádu lze získat zdarma (více o to si můžete přečíst na stránce hosting zdarma), nicméně adresa je obvykle složitá a nepůsobí úplně důvěryhodně. Proto, pokud chcete mít reprezentativní web, rozhodně do domény investujte. Zároveň, jakmile máte vlastní doménu II. řádu, hosting vám může umožnit tvorbu dalších subdomén zdarma (to se může hodit například, když na doméně II. řádu bude nějaký e-shop a jednotlivé produkty budou na vlastních subdoménách).

Ceny domén

Ceny domén se pohybují od 150 Kč do několika tisíc. Doména .CZ stojí obvykle kolem 250 Kč ročně, domény .COM, .NET, .INFO, .BIZ, .EU jsou zpravidla levnější, vyjdou na něco kolem 250 Kč ročně. Někdy lze získat doménu zdarma k hostingu. Na to je třeba dávat pozor při porovnávání hostingových nabídek.

Hosting a doména zdarma

Doménu zdarma k hostingu nabízí např. společnost Webhosting C4, která nabízí hosting za 1200 Kč/ročně, doména zdarma.

Důvody pro vlastní doménu

  • Doménové jméno se stává součástí vaší značkou, pod ní budujete svojí identitu, pod ní vás znají klienti. Doména se objevuje v katalozích, na vizitkách, na reklamních letácích atd. Registrací si pro svou značku vymezujete prostor a chráníte tak své jméno před ostatními.
  • Jméno domény můžete využít ve svých e-mailových adresách. Ty díky tomu budou působit důvěryhodněji (už ne ja@seznam.cz, ale ja@mojefirma.cz) a zároveň budujete a propagujete svou značku.
  • Vlastní doména a vlastní e-mailové adresy jsou stabilní a trvalé. Poskytovatel služeb zdarma může změnit podmínky nebo služby zrušit, v takovém případě ztrácíte svou práci na budování značky, svoji investici do povědomí o firmě. K tomu je ještě třeba vzít v úvahu, že doména se pro vás může stát nesmírně cenným majetkem, s doménovými jmény se dnes spekuluje podobně jako s realitami. Např. doména pizza.com byla prodána za 2 505 000 dolarů. Taková jména jsou dnes většinou již vybraná, ale vydělat můžete i na vlastní značce, která se díky atraktivním službám stane proslulou (např. Google, Youtube atd.).

Jak vybrat dobrou doménu

Pokud se jedná o české stránky, je nejlepší použít doménu .CZ, anglické, případně mezinárodní stránky můžete dát na doménu .COM. Z ostatních domén je ještě relativně zajímavá doména .INFO a .EU. Ostatní jsou již těžko zapamatovatelné. Návštěvník obvykle primárně napíše doménu s koncovkou .CZ, pak zkouší .COM. Další varianty jsou už proto na pováženou.

Domény jsou dnes již hodně probrané, proto je dobré vymyslet si na začátku více variant, a posléze zjistit, zda je doména volná.

Jako doménové jméno je dobré zvolit název firmy (google.cz) nebo název produktu (knihy.cz). Název je dobré volit co nejkratší, snadno zapamatovatelný, zapsatelný, vyslovitelný, zároveň ale neotřelý, zajímavý, zkrátka takový, který lidem utví. Je dobré vyhnout se číslům, zdvojeným písmenům, pomlčkám, nejasné výslovnosti, aby název byl opravdu co možná nejjednoduší. Pokud plánujete mezinárodní web, vybírejte název tak, aby byly volné domény .CZ, .COM a národní, které vás zajímají .SK, .DE atd.

Pokud registrujete doménu s pomlčkou např. (nase-firma.cz), je vhodné zaregistrovat zároveň doménu nasefirma.cz, případně i varianty .COM, aby je nemohla sebrat konkurence a těžit tak z překlepů a špatně zadaných adres. Je lepší zaplatit pár stovek ročně, než zbytečně přicházet o zákazníky. Vyplatí se jít tak daleko, že pokud se vaše doména skládá z dvou klíčových slov, např. bytydomy.cz, je vhodné registrovat následující domény:

  • bytydomy.cz
  • byty-domy.cz
  • domybyty.cz
  • domy-byty
  • v úhavu přichází ještě varianty bytyadomy.cz, byty-a-domy.cz atd.

První čtyři vnímám jako nesmírně podstatné, návštěvníci se často zmýlí v lomítku, prohozená klíčová slova je rovněž dobré pokrýt. Vždy uvažujte nad tím, jestli je pro vás nepříjemné, pokud si vaše konkurence registruje jednu z variant vašeho doménového jména.

Přesměrování domén

Pokud máte více doménových jmen, pod kterými chcete budovat svoji značku, doporučuji zvolit za značku doménové jméno bez pomlčky. Ostatní domény si stačí pouze registrovat (za roční registrační poplatek), když v takovém případě návštěvník zapíše špatnou variantu domény, zobrazí se bílá stránka ("Stránka nenalezena"). Vhodnější varianta je přeměrování, v takovém případě návštěník zadá např. byty-domy.cz a stránka se automaticky přesměruje na bytydomy.cz (tato adresa se zobrazí v adresním řádku). Přesměrování není drahé, např. u společnosti Webhosting C4 vás vyjde na 100 Kč ročně (+cena domény). Více se dočtete na stránce alias hosting.

Co když doména není volná?

Když doména není volná, můžete zkusit jiné jméno nebo jinou koncovku. Nebo můžete kontaktovat majitele domény ohledně odkupu. Řada domén je v rukách doménových spekulantů, kteří čekají na vhodného kupce. Majitele domény zjistíte přes službu whois. Asi nejrozsáhlejší trh domén u nás je webtrh.cz.